تحميل...

Soera Maryam: Een reflectie op geloof en volharding

Deze soera ontleent zijn naam aan vers 16, waar de vermelding van Maryam (Maria) verschijnt.

Periode van openbaring van Soera Maryam

Het werd geopenbaard vóór de migratie naar Abessinië. Authentieke tradities bevestigen dat Ja’afar ibn Abi Talib de verzen 1-40 van deze soera reciteerde in het hof van Negus toen hij de moslimemigranten naar zijn hof riep.

Historische achtergrond van Soera Maryam

In deze periode probeerden de leiders van de Qoeraisj verschillende tactieken om de groeiende islamitische beweging te onderdrukken. Van spot en sarcasme tot valse beloften en beschuldigingen, geen van hun inspanningen slaagde.

Toen hun pogingen faalden, grepen ze naar vervolging. Veel van de eerste bekeerlingen, vooral de armen en slaven, werden onderworpen aan wrede behandelingen. Ze werden geslagen, uitgehongerd, gevangengezet en zelfs over de brandende zandduinen van Mekka gesleept. De vervolging werd zo intens dat veel moslims, waaronder prominente figuren zoals Khabbab bin Al-Arat, zwaar leden.

Toen de onderdrukking erger werd, adviseerde de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zijn volgelingen om toevlucht te zoeken in Abessinië, waar een rechtvaardige koning regeerde.

Als reactie hierop migreerden elf mannen en vier vrouwen naar Abessinië. Ondanks de pogingen van de Qoeraisj om hen te onderscheppen, ontsnapte de groep veilig. Al snel volgden meer moslims, en het aantal migranten steeg tot meer dan tachtig individuen.

De migratie veroorzaakte opschudding in Mekka, aangezien veel prominente families hun familieleden aan de islam verloren. Sommige Qoeraisj-leiders werden vijandiger, terwijl anderen, zoals Omar ibn al-Khattab, verzachtten ten opzichte van de islam.

In een wanhopige poging om de migranten terug te brengen, stuurden de Qoeraisj gezanten naar het hof van Negus in de hoop hem te overtuigen de moslims terug te sturen. Hun plan mislukte echter toen Ja’afar ibn Abi Talib de islamitische zaak overtuigend verdedigde en verzen uit Soera Maryam reciteerde. De Negus, diep geraakt door de koranrecitatie, weigerde de migranten over te dragen en stond hen toe in vrede te blijven.

Thema en onderwerp van Soera Maryam

Gezien de historische context diende deze soera als leiding en geruststelling voor de moslimemigranten naar Abessinië. Het moedigde hen aan om vast te houden aan hun geloof en hun geloof niet te compromitteren, zelfs niet in een christelijke omgeving. Ze werden geïnstrueerd om eerlijk te zijn over de leerstellingen van de islam, met name het geloof dat Jezus niet de zoon van God was, maar een dienaar en boodschapper van Allah.

Het eerste deel van de soera (verzen 1-40) vertelt de verhalen van de profeten Johannes en Jezus, en biedt lessen over geduld, geloof en rechtschapenheid. Het verhaal van profeet Ibrahim (verzen 41-50) wordt vervolgens verteld om parallellen te trekken met de situatie van de moslimemigranten, waarbij wordt getoond hoe ook hij zijn vaderland moest verlaten vanwege vervolging.

Dit diende zowel als troost voor de moslims als als waarschuwing voor de Qoeraisj, hen herinnerend aan de gevolgen voor naties die de rechtvaardigen vervolgden.

De soera vermeldt vervolgens verschillende andere profeten (verzen 51-65), met de nadruk op het feit dat profeet Mohammed (vrede zij met hem) dezelfde boodschap bracht als de eerdere profeten, maar dat hun volgelingen van het rechte pad waren afgeweken.

In de slotverzen (66-98) levert de soera scherpe kritiek op de ongelovigen in Mekka, terwijl de gelovigen de verzekering krijgen dat, ondanks hun beproevingen, ze uiteindelijk zouden zegevieren en de gunst van de mensen zouden winnen.



.<———-Surah Al-Kahf———->

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *