Een afbeelding met een smeekbede (Dua) voor de Ramadan.

We uiten onze dankbaarheid aan Allah s.w.t dat Hij ons terug heeft gebracht naar de heilige maand Ramadan na een jaar vol hoogte- en dieptepunten. Dit is een langverwachte reünie voor gelovigen die hun geloof willen voeden, vergeving zoeken voor hun zonden uit het verleden en streven naar een hogere spirituele status in de ogen van Allah s.w.t. Abu Hurairah r.a vertelde een hadith die zegt:

“Wanneer de maand Ramadan begint, worden de poorten van de Hemel geopend en de poorten van de Hel gesloten en worden de duivels geketend.”

(Sahih Al-Bukhari & Muslim)


Belang van dua tijdens ramadan

Tijdens deze maand schenkt Allah s.w.t Zijn genade aan Zijn dienaren in de vorm van vergeving, verhoogde beloningen, acceptatie en andere zegeningen. Het is een geweldige zegen voor degenen die bewust hun best doen om zich te onthouden van zondigen, voortdurend berouw tonen en hun aanbidding verhogen.

Het zou echter zonde zijn als we deze gelegenheid lieten passeren als elke andere maand. Om verschillende vormen van aanbidding uit te voeren, moeten we Allah s.w.t. om hulp en acceptatie smeken. Daarom dienen smeekbeden als herinneringen terwijl we streven naar verbinding met het Goddelijke.

Hieronder staan enkele smeekbeden die we regelmatig tijdens de maand Ramadan reciteren. Vertalingen worden gegeven om ons te helpen begrijpen, internaliseren en onderdompelen in de spirituele ervaring van deze heilige maand.

Soennah en Dua’s (smeekbede) voor Ramadan

Soennah voor Ramadan

Breek het vasten met dadels of water

Wanneer een van jullie zijn vasten verbreekt, laat hem dit doen met dadels. Als hij geen dadels kan vinden, laat hem het dan verbreken met water, want het is een middel tot reiniging.

[Sunan Ibn Majah]

Maanwaarneming

De maand Ramadan begint na het waarnemen van de nieuwe maan op de 29e van Sha’ban of (indien de nieuwe maan niet wordt waargenomen) na de voltooiing van de 30e dag van Sha’ban.

(Bukhari)

De maand Ramadan wordt door veel mensen enthousiast verwacht. In de islamitische kalender begint een nieuwe maand met het zien van een nieuwe sikkelvormige maan aan de hemel. Het is een leuke activiteit om met familie en vrienden naar buiten te gaan en te proberen het te spotten, maar het kan uitdagend zijn omdat de sikkelvormige maan typisch heel dun, vaag en snel verdwijnt.

Om het te spotten, heeft men een scherp oog nodig! Als er vanavond een nieuwe sikkelvormige maan wordt gezien, geeft dit het begin van Ramadan aan en het einde van de maand Sha’ban.

Moslims beginnen met het bidden van Taraweeh en maken zich klaar om de volgende dag te vasten. Het wordt aanbevolen om de volgende Du’aa te reciteren bij het zien van een nieuwe sikkelvormige maan:

Smeekbede voor het waarnemen van een nieuwe maan:

اللَّهُمَّ أَهْلِلْهُ عَلَيْنَا بِاليُمْنِ وَالإِيمَانِ وَالسَّلَامَةِ وَالإِسْلَامِ، رَبِّي وَرَبُّكَ اللَّهُ

Allahumma ahlilhu ‘alayna bil yumni wal imani was salamati wal islami Rabbi wa RabbukAllah

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 3451)

اللهُ أَكْـبَر، اللّهُمَّ أَهِلَّـهُ عَلَيْـنا بِالأمْـنِ وَالإيمـان، والسَّلامَـةِ والإسْلامِ، وَالتَّـوْفيـقِ لِما تُحِـبُّ رَبُّنـا وَتَـرْضَـى، رَبُّنـا وَرَبُّكَ اللهُ

Allahu Akbar! Allahumma ahillahu ‘alayna bil amni wal iman, was salamati wal islam, wat tawfiqi lima yuhibbu Rabbuna wa yarda. Rabbuna wa RabbukAllah

(Sunan Darimi, Hadith: 1687)

Smeekbede voor de persoon die je voorziet van eten en drinken om je vasten te verbreken:

Een persoon die ‘Iftaar’ verzorgt voor een vastende persoon zal dezelfde beloning verdienen als de vastende persoon.

(Tirmidhi)

أَفْطَرَ عِنْدَكُمُ الصَّائِمُونَ وَأَكَلَ طَعَامَكُمُ الأَبْرَارُ وَصَلَّتْ عَلَيْكُمُ الْمَلاَئِكَةُ

“Moge degenen die vasten, hun vasten bij jou verbreken, en moge degenen die rechtschapen zijn, van jouw voedsel eten en moge de engelen hun gebeden op jou reciteren.”

(Abu Dawud)

Spoed het verbreken van het vasten

“De mensen zullen in goedheid blijven zolang ze haast maken om het vasten te verbreken. Haast je om het vasten te verbreken, want de Joden stellen het uit.”

[Sunan Ibn Majah]

Du’a bij het verbreken van het vasten:

ذَهَبَ الظَّمَأُ ، وَابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ ، وَثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللهُ

“De dorst is verdwenen, de aderen zijn bevochtigd en de beloning is vastgesteld – als Allah het wil.”

[Abu Dawood]

Dua bij het zoeken van Laylat al-Qadr:

Reciteer de dua voor Laylat al Qadr. Het wordt aanbevolen om deze smeekbede regelmatig te reciteren, met name (maar niet alleen) in de laatste tien dagen van Ramadan – overdag en ’s nachts.

Gebeden voor het zoeken van vergeving:

Gebruik de maand Ramadan om berouw te tonen voor al je zonden en dichter bij Allah te komen.

De Profeet ﷺ zei:

“Een Ramadan zuivert de zonden tot de volgende Ramadan, op voorwaarde dat men de ernstige (grote) zonden heeft vermeden.”

(Sahih al-Bukhari)

Probeer dus ten minste 70-100 keer per dag vergeving te vragen.

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

Mijn Heer, vergeef mij en accepteer mijn berouw, waarlijk U bent Degene die vergeeft en Meest Barmhartig.

[Abu Dawud]

اللَّهمَّ اغفِر لي ذنبي كُلَّهُ دِقَّهُ، وجِلَّهُ، وأوَّلَهُ وآخرَهُ وعلانيتَهُ وسِرَّهُ

“O Allah, vergeef al mijn zonden, zowel de kleine als de grote, de eerste en de laatste, de zonden begaan in het geheim en openlijk.”

[Muslim]

أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه

“Ik zoek vergeving van Allah, bij Wie er geen andere godheid is dan Hij, de Levende, de Zelfvoorzienende en de Ondersteuner van alles, en ik keer me tot Hem in berouw.”

(At-Tirmidhi)

Herinnering aan Allah:

Houd je tong vochtig met de herinnering aan Allah.

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ

“Dus gedenk Mij, en Ik zal jullie gedenken. En wees dankbaar jegens Mij en ondankbaarheid behoort niet bij Mij.”

[Surah al-Baqarah: 152]

De Boodschapper van Allah ﷺ zei:

“Er zijn twee uitspraken die gemakkelijk zijn voor de tong om te onthouden, zwaar wegen op de Schalen en dierbaar zijn voor de Genadevolle:

سبحان وبحمده سبحان الله العظيم

(Glorie zij aan Allah en Hem komt alle lof toe, Allah de Verhevene is vrij van onvolkomenheden).”

[Sahih al-Bukhari & Muslim]

De Boodschapper van Allah ﷺ zei:

“Degene die ’s ochtends en ’s avonds de volgende uitspraak reciteert:

سبحان الله وبحمده

(Allah is vrij van onvolkomenheden en ik begin met het prijzen van Hem.)

 “Honderd keer herhalen van deze woorden zal op de Dag des Oordeels niet worden overtroffen door iemand die betere daden verricht dan degene die dezelfde woorden uitspreekt of meer van deze woorden uitspreekt.”

[Sahih Muslim]

Ayatul Kursi

Het reciteren van Ayatul Kursi in de ochtend significante voordelen hebben, zoals bescherming en zegeningen van Allah SWT.

Laten we er een gewoonte van maken om onze dag te beginnen met de naam van Allah en onze gebeden aan te bieden, zodat we een vervullend en productief leven kunnen leiden, zowel in deze wereld als in het Hiernamaals.

Samenvatting

Ontdek in dit artikel de meest prachtige en inspirerende Ramadan Dua’s die je tijdens deze heilige maand kunt reciteren. Van smeekbeden voor vergeving tot smeekbeden om spirituele kracht en leiding te verkrijgen, deze Dua’s zullen je helpen om je geest en ziel te verheffen tijdens deze bijzondere tijd van het jaar.

Leer meer over de betekenis en de voordelen van elk van deze Dua’s en integreer ze in je dagelijkse gebeden om een diepere verbinding met Allah te ervaren tijdens de Ramadan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *